Záhada spirálové rytiny
Obraz od francouzského malíře a rytce Claude Mellana (1598-1688), tvář Krista na Veroničině roušce z roku 1649. Zvláštností kresby je, že podoba Ježíše Krista je vytvořena z jediné spirálové linie proměnné tloušťky. Ve spodní části Mellan napsal latinsky “FORMATUR UNICUS UNA” a níže “NON ALTER”. Pro jeho současníky i pozdější generace je však záhadou, jak to dokázal.
Otec Claude Mellana byl mědikovcem v Abbeville a dbal o dobré vzdělání svého syna. Když malý Claude projevil kreslířský talent, poslal jej studovat do Paříže. Odtud v 16 letech odešel do Říma a studoval u mnohých mistrů své doby. Roku 1636 se vrátil do Francie, usadil se v Aix-en-Provence a později Paříži, kde se i oženil. Byl jmenován dvorním malířem a rytcem francouzského krále a ubytován v Louvru. Stal se žádaným portrétistou. Své kresby podle živého modelu později převáděl do rytin. O jeho služby také stál anglický král Karel II. Claude Mellan v Římě zprvu pracoval klasickou metodou rytí. Stínování vytvářel paralelním a síťovým šrafováním. Později si ale osvojil metodu, kde stejného efektu dosahoval různou šířkou jediné ryté čáry. Dosáhl tím měkčího a čistšího účinku, ale pouze u grafických listů s jedinou figurou nebo menším objektem. Metoda nebyla vhodná pro vícefigurové kompozice, kde se efekt zeslabil a grafické listy působily plošně a nehotově. Roberto Longhi uvádí, že grafické listy Claude Mellana zachycují figury v ostrém světle a jsou tak protějškem k obrazům barokních následovníků Carravaggia. Claude Mellan vytvořil celkem asi 400 rytin a kolem sta portrétů kreslených pastelem a křídou. Řada jeho obrazů je nezvěstná a zachovaly se pouze jejich předlohy nebo grafické reprodukce, které sám zhotovil. Zemřel bez potomků 9. září 1688 v Paříži, ve věku 90 let.
Zdroj obrázku Wikimedia Commons