Hotentotská Venuše
Hotentotská Venuše byla přezdívkou ženy s nebývale významnými křivkami, která byla na začátku 19. století předváděna v panopticích všude možně po Evropě.
Pocházela z kmene Kojkojnů, kteří žili v oblasti okolo řeky Gamtoos v jižní Africe. Jako dítě upadla do otroctví, pracovala na farmě Petera Cezara pod jménem Saartjie Baartmanová (1790-1815), její skutečné jméno však není známo. V roce 1810 ji britský lékař William Dunlop odvezl do Londýna a za poplatek dvou šilinků ji ukazoval senzacechtivému publiku; její rysy typické pro původní obyvatele jižní Afriky, zejména steatopygie, vzbuzovaly pozornost jako anatomická kuriozita. Protože ve Velké Británii bylo otroctví zrušeno v roce 1807, stalo se její postavení předmětem vyšetřování a Dunlop musel dokazovat, že černoška vystupuje dobrovolně a dostává podíl ze zisku. V roce 1814 přešla do vlastnictví jednoho francouzského zvěřince a byla převezena do Paříže, kde byla mimo jiné nucena k prostituci. Zemřela v prosinci 1815 na pravé neštovice.
Její pozůstatky byly vystaveny v muzeu v Angers a později v Musée de l’Homme, kde je zkoumal Georges Cuvier. Ten, vycházejíc z tehdejších rasových teorií, označil znaky jako tukové polštáře na hýždích a prodloužené stydké pysky za důkaz “podlidské” podstaty Afričanů. V roku 2002 byly ostatky Saartjie Baartmanové převezeny z Francie do Jihoafrické republiky a pohřbeny ve městě Hankey. Téhož roku podle ní byla pojmenována loď jihoafrické pobřežní hlídky Sarah Baartman. Osud Saartjie Baartmanové popsali spisovatelé jako Diana Ferrusová, Stephen Jay Gould, Diane Awerbucková nebo Elizabeth Alexanderová, Abdellatif Kechiche natočil v roce 2010 film Černá Venuše, v němž hrála hlavní roli Yahima Torresová.Vzhledem k tomu, že v době její slávy neexistovaly fotoaparát (na úvodním snímku je jiná žena), se musíme spokojit pouze s dobovými kresbami – byť dosti kvalitními.
Zdroj obrázku Wikimedia Commons