Průkopník portrétní fotografie Carlos Relvas
Carlos Relvas, Portrét mladé ženy, kolem 1880, novodobá tónovaná zvětšenina ze skleněného želatinového negativu.
Těžko bychom hledali v portrétní fotografii 19. století jiný příklad výtvarně tak svěžích snímků. Carlos Relvas si v této královské fotografické disciplíně doslova užívá svobodu svého umění. To, že nebyl nucen se fotografií živit, bylo nejlepším předpokladem pro rozvinutí hravých a důmyslných aranžmá, byť při zachování přísné disciplíny co se technického provedení týče. Portrét dívky s vějířem v klíně a volně si rukou zakrývající část obličeje patří k nejpřekvapivějším záběrům z Relvasova archivu. Tato více psychologická studie než co nejvěrnější zachycení podoby, kde letmý úsměv dívky evokuje čas zábavy a odpočinku, spadá svou povahou spíše do období vrcholné “belle époque”. Přímá interakce portrétované s fotografem pak odkazuje ještě dál za období přelomu 19. a 20. století.
Carlos Augusto Mascarenhas Relvas de Campos, známý jako Carlos Relvas (1838-1894) byl portugalský fotograf, zakladatel a průkopník fotografie v Portugalsku. Pocházel z bohaté šlechtické rodiny, vlastnil velký majetek a farmy. Kromě umění se věnoval celé řadě dalších oblastí, střílel z pistole a karabiny, cvičil, bojoval s šavlí, byl amatérským toreadorem, vlastnil koně, na kterých úspěšně jezdil, dokonce vynalezl záchranný člun. Hodně četl a studoval, byl členem společnosti rytířů. Ve fotografii často experimentoval, je autorem několika vynálezů, byl nadaný výtvarným cítěním a věnoval se celé řadě fotografických žánrů. Byl v kontaktu s významnými osobnostmi evropské fotografie, mnoho cestoval, navštěvoval i obesílal významné veletrhy a výstavy, kde za své snímky pravidelně získával ocenění. V roce 1869 se stal členem Francouzské fotografické společnosti. Ačkoliv se označoval jako fotograf amatér, byl jedním z nejvyhledávanějších portrétistů. Carlos Relvas zemřel ve svých 55 letech 23. ledna 1894 na následky jezdecké nehody.
Po smrti na něj bylo na více než sto let zapomenuto. Až po roce 2000 se Institutu portugalských muzeí a městu Golegã podařilo obnovit jeho secesní ateliér a zpracovat pozůstalost, která jen v negativech činí 13 000 kusů. V roce 2003 byla vydána monografie a uspořádána výstava v Museu Nacional de Arte Antiga v Lisabonu. V roce 2013 se uskutečnila putovní výstava po evropských metropolích, která začínala v pražské Galerii Rudolfinum.
Zdroj obrázku Wikimedia Commons a Carlos Relvas