Gunga Rao – poprava slonem

Sloni byli v jižní a jihovýchodní Asii považováni za symbol moci a síly, ale někdy se využívali i k vykonání práva. Dali se snadno vycvičit a ovládat pro vykonání nejrůznějších druhů poprav. Krom prostého rozdupnutí hlavy odsouzence, dokázali jej rovněž postupně mačkat. Tento způsob smrti byl nazýván Gunga Rao a stíhal nejčastěji nepřátelské vojáky. Občas si jej ale zasloužili i ti, kteří se vyhýbali placení daní, či obyčejní zloději.

Louis Rousselet v cestopisu z roku 1882 napsal: “Tenhle způsob trestu je jedním z nejděsivějších, jaké si lze představit. Pachateli nejdříve svážou ruce a nohy a poté ho přivážou k zadní noze slona. Ten pak vyrazí v plné rychlosti skrze ulice města. Daný nešťastník může jen doufat, že ho usmrtí jeden z těžkých dopadů na zem. Pokud ne, je rozvázán. V krutém aktu slušného chování mu dají sklenici vody. Poté je jeho hlava umístěna na piedestal a slon ji rozšlápne.”

Marocký cestovatel Ibn Battuta popsal roku 1330 svůj zážitek v Dillí: “Přivedli nějaké muže, kteří byly obviněni z pokusu o atentát na císařův život. Předhodili je slonům a ti byli naučeni je rozřezat na kousky. Jejich kopyta byla poseta železnými čepelemi, které sloužily jako nože.” V takových případech seděl na slonu jezdec, který zvíře řídil. Odsouzenci byli zpravidla zvednuti chobotem do vzduchu, slon je hodil na svůj hrudník a poté, co byl nešťastník pod ním, začal řezat. Odpadlé kusy prý poté zvíře házelo na jednu hromadu. Jinou variantou byly čepele přímo na klech zvířete. Na Srí Lance měli sloni údajně čepelemi nešťastníky ubodat. V Thajsku létali odsouzení vzduchem tak dlouho, dokud je zvíře omylem neušlapalo. Ve Vietnamu byli uvázáni ke sloupu, slon do nich následně s rozběhem narážel.

Sloni dovedli i oddělovat končetiny od těla odsouzence. V tomto případě si jednou nohou přidrželi nešťastníka u země, chobotem mu obtočili úd a odtrhli jej. Takto několikrát pokračovali, načež popravovanému ukončili trápení rozšlápnutím lebky.

Sloni ve službách justice dokázali převalovat nohama či chobotem spoutanou oběť, dokud se nerozhodla vypovídat či dokud pán neuznal za vhodné, že byla potrestána dost, a nerozhodl se dát na odiv svou velkorysost jejím omilostněním.

Zdroj obrázku Wikimedia Commons

Napsat komentář